Tuż przed świętami Bożego Narodzenia kierowcy z Pomorza otrzymają wyjątkowy prezent – pełne otwarcie Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej (OMT). Inwestycja, której budowa trwała kilka lat i kosztowała ponad 2,8 mld zł, zostanie oddana do użytku 23 grudnia (wtorek).
Oficjalne otwarcie zaplanowano na godzinę 7:30, a w wydarzeniu weźmie udział minister infrastruktury Dariusz Klimczak. Dzięki nowej trasie mieszkańcy regionu, turyści i kierowcy tranzytowi wreszcie odetchną od korków, które szczególnie w sezonie letnim dawały się we znaki użytkownikom autostrady A1 oraz istniejącej Obwodnicy Trójmiasta.
Zakończenie budowy długo wyczekiwanej inwestycji
Drugi odcinek OMT – od Żukowa do węzła Gdańsk Południe – to ostatni brakujący fragment ekspresowej obwodnicy. GDDKiA potwierdziła, że od wtorku, 23 grudnia, kierowcy będą mogli korzystać z całej 32-kilometrowej trasy.
Pierwszy odcinek, między Chwaszczynem a Żukowem, został udostępniony już w czerwcu. Kolejne prace obejmowały budowę węzłów i łącznic, m.in. połączenia z Trasą Kaszubską. Jak podkreśla GDDKiA, pełne otwarcie trasy oznacza koniec jednej z największych inwestycji drogowych ostatnich lat w regionie.
Obwodnica, która odciąży Trójmiasto
Nowa ekspresowa obwodnica połączy Południową Obwodnicę Gdańska z drogą S6, przejmując ruch z mocno obciążonej Obwodnicy Trójmiasta. To oznacza płynniejszy przejazd zarówno dla mieszkańców aglomeracji, jak i kierowców jadących w kierunku Kaszub oraz autostrady A1.
Na przebudowanym węźle Gdańsk Południe kierowcy zyskają nowe możliwości zjazdu w kierunku centralnej i południowej Polski. Dzięki temu OMT stanie się kluczowym elementem krajowej sieci transportowej, łączącym regiony północne z centrum kraju.
Korzyści dla Żukowa i okolic
Duże zmiany czekają również mieszkańców Żukowa, przez które dotychczas przebiegał intensywny ruch tranzytowy. Obwodnica wyprowadzi z miasta tysiące pojazdów ciężarowych, poprawiając bezpieczeństwo i komfort życia mieszkańców.
Nowa trasa rozpoczyna się w miejscowości Glincz, na rondzie przy skrzyżowaniu z drogą krajową nr 20. Następnie przecina S7 na węźle Żukowo i włącza się w DK7 poprzez rondo w Lniskach. Jak informuje GDDKiA, nowy układ drogowy ma znacząco usprawnić dojazd do Gdańska i portów morskich, co przełoży się również na rozwój gospodarczy regionu.
Finansowanie i znaczenie projektu
Wartość całego przedsięwzięcia przekracza 2,8 mld zł, z czego ponad 1 mld zł pochodzi z funduszy Unii Europejskiej. To jedna z największych inwestycji infrastrukturalnych ostatnich lat w województwie pomorskim.
W ramach projektu powstały nie tylko nowe odcinki dróg, ale także wiadukty, ronda i systemy odwodnienia. OMT to także inwestycja w bezpieczeństwo – nowoczesne rozwiązania techniczne, odpowiednie oznakowanie i ekrany akustyczne zwiększą komfort podróży oraz ograniczą wpływ ruchu drogowego na środowisko.
Źródło/Fot. GDDKiA




