Trzy lata bez pociągów z Kościerzyny do Gdańska

Rozpoczyna się jedna z największych inwestycji kolejowych w północnej Polsce. Modernizacja linii kolejowej nr 201 na odcinku Kościerzyna – Gdynia, obejmująca również linię nr 214 Somonino – Kartuzy, całkowicie zmieni układ komunikacyjny Kaszub, Pomorza i województwa kujawsko-pomorskiego. Jednak zanim pasażerowie skorzystają z nowoczesnych składów pędzących z prędkością 140 km/h, czekają ich ponad trzy lata bezpośredniej komunikacji kolejowej z Kościerzyny do Gdańska.

Zakres prac i ich znaczenie

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały umowę z wykonawcą inwestycji – firmą Budimex S.A. – na realizację robót budowlanych w ramach projektu „Prace na odcinku Kościerzyna – Gdynia”. Modernizacja obejmie 27 km linii nr 201 między Kościerzyną a Somoninem oraz 8 km linii nr 214 z Somonina do Kartuz. Całość inwestycji pochłonie niemal 1,3 mld zł netto ze środków krajowych, a zakończenie wszystkich prac zaplanowano na 2028 rok.

Zasadnicze roboty na odcinku Kościerzyna – Somonino ruszą w 2025 roku i mają zakończyć się z końcem 2027 roku. W tym czasie ruch pociągów na tej trasie zostanie wstrzymany. Dla mieszkańców oznacza to blisko trzyletnią przerwę w codziennych dojazdach do Trójmiasta koleją.

Dlaczego to takie ważne?

Jak podkreślają przedstawiciele rządu i PKP PLK, linia 201 zyska nowe życie i strategiczne znaczenie. Przebudowa torowisk, stacji, przystanków i systemów sterowania ruchem ma zwiększyć atrakcyjność połączeń pasażerskich oraz usprawnić transport towarów do portu w Gdyni. Nowy układ torowy – w tym dobudowa drugiego toru – podniesie przepustowość linii, a elektryfikacja umożliwi wprowadzenie nowoczesnego taboru. Zmodernizowane stacje – m.in. w Kościerzynie, Skorzewie, Gołubiu Kaszubskim, Krzesznej, Wieżycy, Sławkach i Somoninie – będą dostosowane do potrzeb wszystkich podróżnych, w tym osób o ograniczonej mobilności. Dodatkowo powstanie nowy przystanek – Somonino Bernardyno.

Powrót pociągów na trasę Kościerzyna – Kartuzy

Modernizacja obejmie także linię 214 z Somonina do Kartuz. Po zakończeniu prac możliwe będzie przywrócenie bezpośrednich połączeń kolejowych między Kościerzyną a Kartuzami. Obecnie taki przejazd wymaga przesiadek lub alternatywnego transportu drogowego. Dzięki modernizacji trasy oraz elektryfikacji, pociągi pasażerskie osiągną prędkość do 120 km/h.

Czas przejściowy bez pociągów

Choć modernizacja zapowiada ogromną poprawę warunków podróżowania i znaczący wzrost komfortu, mieszkańcy regionu muszą przygotować się na czasową rezygnację z usług kolei. Ruch pociągów między Kościerzyną a Trójmiastem zostanie całkowicie wstrzymany. W zamian uruchomione zostaną autobusy zastępcze.

Autobusowa komunikacja zastępcza Kościerzyna – Kartuzy

Dla mieszkańców Kościerzyny dostępne będą dwie linie autobusowe:

Linia KZ2

Trasa: Kościerzyna – Skorzewo – Stężyca – Gołubie – Wieżyca – Somonino – Kiełpino – Dzierżążno – Kartuzy

  • Częstotliwość: co 60 minut
  • Szacowany czas przejazdu: około 78 minut
Linia autobusowa KZ2

Linia KZ3 (linia przyspieszona)

Trasa: Kościerzyna – Somonino – Kiełpino – Kartuzy

  • Częstotliwość: co 60 minut
  • Szacowany czas przejazdu: około 50 minut
Linia autobusowa KZ3

Głównym węzłem przesiadkowym dla podróżnych będzie stacja kolejowa w Kartuzach, gdzie możliwa będzie dalsza podróż pociągiem. W autobusach komunikacji zastępczej będzie obowiązywać Taryfa Pomorska, znana pasażerom korzystającym z transportu regionalnego.

Inwestycja ogólnopolska o regionalnym znaczeniu

Minister Infrastruktury Dariusz Klimczak nazwał modernizację linii 201 „drogą życia dla polskiego intermodalu”. To inwestycja nie tylko w komfort pasażerów, ale także w gospodarkę – szybki i bezpieczny przewóz towarów do portu w Gdyni zyska zupełnie nową jakość. Linia 201 będzie pełnić funkcję alternatywnego połączenia Bydgoszczy z Trójmiastem, odciążając dotychczasowe trasy.

Kolejne modernizacje

Prace prowadzone będą etapami w ramach siedmiu kontraktów. Poza odcinkiem Kościerzyna – Somonino, roboty już trwają na trasie do Gdańska Osowej, a w planach są kolejne odcinki: Gdańsk Osowa – Gdynia Główna oraz Kościerzyna – Maksymilianowo. Całość inwestycji obejmie modernizację, elektryfikację oraz budowę nowych torów, co ma zakończyć się do 2030 roku. Po zakończeniu prac pociągi pasażerskie pojadą nawet 160 km/h między Maksymilianowem a Kościerzyną oraz 140 km/h między Kościerzyną a Gdynią.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *